måndag 31 januari 2011

Vrånga och tjuriga

Idag så var gösarna som gös experten Jörgen Larsson sa i sin film pelagiskt vertikal fiske. Gösarna är ibland som fruntimmer, vrånga och tjuriga och precis så va dem idag.
Drog iväg hyffsat tidigt till sjön och efter den liten promenad ut på sjön så va alla spöna satta vid halv nio tiden.
Det va inte direkt någon aktivitet på mörtarna så jag va framma och drog lite i dem och flyttade ett par spön men inget hjälpte.
Inte ett pet förrens runt 12 tiden då första fället kom, snabbt framme vid hålet så kunde jag se att den inte hade tagit en enda fot och jag kände försiktigt och visst så va det en spottad betesfisk.
Jag kände att mörten satt kvar och hängde bara upp den på vippan igen och vips så tog gösen mörten igen.
Den stog även då blixstilla under hålet så jag nöp den direkt och den satt, upp kom en liten gös runt 2 kilo som krokades loss snabbt och fick friheten åter.
Skönt med lite kontakt tänkte jag nu kanske det kommer igång men ack så fel jag hade inte ett pet mer.
Satt och väntade in skymmningen då det brukar komma en liten huggperiod och runt 3 så började det snöa, skit tänkte jag inte bra detta.
Men runt 4 så fick jag ett nytt fäll och direkt spottad betssfisk igen. Tittade till mörten och såg den fått en smäll i stjärten och fort ner med den igen och det tog endast några minuter innan det small till igen.
Samma fenomen som innan hade inte tagit en enda fot utan stog bara och höll mörten men jag lyckades kroka den ändå.
Upp kom en godkänd gös runt 3 kg som krokades av direkt i hålet.
Efter ett tag så kommer det ett fäll till och då på en större mört och det blir genast lite mer spännade att göra mothugg då. Men som vanligt idag så stog det helt still under hålet och jag krokade och kände en tygd som talade om en bättre fisk och drillade kanske 3-4 sekunder innan den släpper.
Upp kommer en väl tilltyglad mörtstackare men snabbt ner med den igen och det tog nog inte 1 minut innan den tog igen och samma som innan så stog det helt still under hålet och den spottade direkt sen hände det inte mer där.
Precis i skymmningen så fick jag ett fäll till vilket resulterade i en mindre gös till som fick smaka på mina owner 36or.
Imorgon blir det ett halvdagars pass efter gör då jag ska iväg på hockey på eftermiddagen.
Simma lungt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar