tisdag 11 januari 2011

Dagens fiske

Jaha då va man hemkommen och inpackad efter en ny dag ute på isen. Dagen började med det vanliga att koka kaffe, värma vatten och göra iordning ett par mackor.
Snabbt ut i bilen och köra hem till päronen för att hämta mört och sen iväg ut mot sjön.
Hade ett par gamla hål som jag körde och några nya så spöna va snabbt ute och lagom till sista spöet va satt så fick jag ett fäll.
Snabbt bort och kände lite försiktigt i linan och det va inget motstånd, mörtstöld.
Efter det så hände det inget mer på evigheter, inget mörtstirr eller någonting allt kändes bara stendött.
Satt och betade av timme efter timma samtidigt som jag flyttade några spön, ändrade djup på vissa, ändrade också bly så dem blev mindre och mer aktiva men inget hjälpte idag.
Satt ända till 12:30 utan något som hänt och då va jag nära att ge upp och åka hem och känna mig besegrad men sa till mig själv att nöta på ett tag till. Klockan gick och inget hände.
Vid halv tre så skulle jag precis börja packa ihop grejjerna och ge mig av hemmåt och då hör jag det efterlängtade pinglet.
Titta snabbt upp och såg en vippa på väg ner i hålet innan den löste och flög upp. Snabbt framme så ser jag sakta sakta att den tar lite lina och jag krokar, upp kommer en mini gös som snabbt krokades av och fick simma hem igen.
Nu kunde jag ju inte åka hem så snabbt på med en ny mört och ner på samma djup igen och jag gick tillbaka till campen och hällde upp en kaffe innan det va dags igen. Fäll i samma hål igen och snabbt dit och satte in ett mothugg direkt men missade den fisken.
Återigen på med en ny mört samtidigt som jag får ett fäll på samma spö som det högg på imorse.
När jag kom fram så tog den sakta men säkert lite lina och jag krokade och fisken satt. Lite bättre gung i denna och upp kommer en fin fisk strax under 3 kilo.
Hade även sen en spottad betesfisk och allt detta hände under 40 minuter så det lönade sig att sitta kvar ett tag till. Skam den som ger sig.
Nu blir det jobb ett par dagar här så det blir inget fiske förrens lördag.
Skitfiske

Dagens största strax under 3

Väntan på hugg

Millitärövning? Flög över ett antal tillfällen

Färdigpackad på väg hem.

4 kommentarer:

  1. Det var hemskt vad du drar gös. Du får gärna komma förbi gräddhyllan med nån och du vill. Vi köper gärna.
    Kolla in min nya blogg och lägg upp den på listan.
    http://jerkskadad.blogspot.com

    SvaraRadera
  2. Tjena Fredde.
    Jodå ibland så hugger dem små liven även från isen men kan vara knepiga ibland.
    Jodu gös är hårdvaluta men dem gör sig bättre i sitt rätta element nere i djupet.
    Klart jag länkar din blogg.
    Simma lungt

    SvaraRadera
  3. Hårdvaluta var rätta ordet och jag håller med dig , sälja gös är bland det sista man gör , lätt att man kommer in i fel tänk och det kan utvecklas åt fel håll !
    Bättre att skänka nån gös ibland i så fall .
    Trevlig rapport från dagens fiske Frallan ,det är segt virke i oss fiskare

    SvaraRadera
  4. Precis Ronnie, Det är SPORTFISKE jag håller på med :)

    SvaraRadera