lördag 15 januari 2011

Årsbästa på gös idag

Började dagen med att se att det kommit ca 10 cm snö, skit också tänkte jag och snön som nästan hade smält och frusit på igen på våra sjöar. Detta med snö är något som jag inte tycker om heller.
Jag har aldrig haft bra fiske när det kommit snö på isen och gör det kolsvart för gösar och gäddor.
Men men bara att bita ihop och packa ner sakerna i bilen och ge sig iväg. Skulle möta upp Johan och vi anlände till sjön precis samtidigt. Vilken tajming må jag säga.
Efter lite meck och letande efter lämplig parkeringsplats så va vi snabbt ute på sjön och började rigga spöna.
När vi hade satt ett par spön så hör jag den magiska ljudet från ål bjällran som signalerar fisk från ett utav Johans spön och när han är framme så har mörten blivit spottad och den åker ner igen.
Vi fiskar idag pelagiskt med mörten placerad på 1-5 meter över stora djup och en av mina mörtar va riktigt nervös men det hände inget mer än att den irrade runt.
Satt och funderade på vad jag skulle göra åt detta och sa att jag ska gå och sänka ner den någon meter och se om det händer något men hinner inte mer än resa mig och ta första steget mot hålet innan jag ser vippa lösa.
Väl framme så gick lite lina ut och krokningen satt klockrent och drillen gick enkel och upp kommer en skaplig gös på 3.6 kg.
Efter detta så har vi några mörtstirr men det blir inte mer action idag.
Bara att bita ihop och hem och vila inför morgondagens pass då jag och Björn satsar på gädda i en mindre skogssjö.
Rapport kommer imorgon. Skitfiske

Gösen fick givetvis simma hem igen

4 kommentarer:

  1. Grattis till en fin Gösta :)
    Mvh Andreas "team aff"

    SvaraRadera
  2. Grattis Frallan! Hur har du det på Måndag? Jobbar du eller är du sugen på ett pass?

    SvaraRadera
  3. Tack Andreas.

    Matte. Jag är ledig på Måndag så jag tycker vi kör ett pass. Jag ringer dig i morgon eftermiddag.

    SvaraRadera
  4. Grattis till fin ismetegös!!

    "skitfiske & kraftigt böjda vinterspön"

    Mvh/David "gösen"

    SvaraRadera