fredag 7 januari 2011

Nytt Pb för kusinen

Idag så ringde klockan vid sex snåret och allt va redan packat och klart så det va bara att dra på sig kläderna och dra iväg mot sjön.
Det hade kommit lite snö dagen innan så det va lite småtungt att gå ut till dagens fiskeplats. Vi gav upp att komma till den tänkta platsen utan valde en annan istället som va lite mindre gångavstånd till.
Väl ute så riggade vi klart alla spöna innan dagsljuset anlände och det dröjde ett tag innan första hugget kom. Idag så va dem inte lika gringa som dem ibland kan vara utan dem högg och vandrade iväg lite grann men det visade sig att det tog en väldans tid innan dem vände mörten så det resultarde i många missade krokningar.
Först efter tredje fället så kunde jag kroka dagens första gös vilket va en gös runt 2 kg.
Sen så kom det lite strö hugg hela tiden innan jag lyckades kroka en liten gös som bestämmt sig för att min mört skulle bli hans fredagslunch.
Sen bommar jag några gösar till innan min kusin får ett fäll på ett pelagiskt spö fiskat endast 1 meter under isen över 12 meters djup som resulterar i en stulen mört. Snabbt på med en ny och ganska omgående så smäller det till igen och han kan kroka dagens bästa fisk som är en vacker gös på 4180 gram som också va nytt personbästa för honom så stort grattis till honom.
Direkt efter avkrokning så ser jag att ett annat spö fället för mig och jag är snabbt framme att kroka dagens minsta gös som också va den sista för dagen.
Vi kunde sen sumera 10 hugg men bara av dem kunde vi landa 4 stycken vilket det måste bli bättring på. Enda posetiva är ju att vi aldrig för några djupkrokningar som gör att fisken måsta avlivas. Givetvis fick all fisk gå tillbaka som alltid.

Gös 4180 gram som är nytt pb för Andreas

Min gös runt två som är påväg hem igen.

2 kommentarer: