söndag 9 januari 2011

Idag så va dem lite mer på gång

Har varit ett ganska intensivt fiskande den senaste veckan så det tar lite på krafterna att springa omkring ute på isarna så det blir sängdags rätt tidigt om kvällarna och inte undantag igår.
Har åkt på en jäklar förkylning som man borde väl egentligen ligga hemma och kurerar sig men inte jag. Sista dagen på ledigheten skulle givetvis läggas på isen.
Klockan ringde 06:15 men jag kände mig inte alls pigg så jag sov en halvtimme till innan jag tvingade mig själv upp.
Slängde ihop ett par mackor och kokade en balja kaffe och for iväg mot sjön.
Väl framme så va jag ändå först på plats, det brukar jag i och för sig vara men trodde inte det efter min lilla sovmorgon.
Men jag han inte packa pulkan innan en annan isbekant anlände till sjön, lite små snack sen bar det ut på isen. Blöt som bara den med all töad snö som låg där gjorde det lite plaskigt men det blev bra mycket bättre längre ut. Hittade mina gamla hål som gav rätt bra med kontakt sist så körde i dem igen.
Det dröjde 20 min innan första fället kom och det va riktigt bra fart på gösarna ett tag, tyckte det högg hela tiden men jag missade mycket fisk och lite spottade betesfiskar.
Men lyckades landa 2 fiskar mellan 2.5-3 kg innan det small till på ett spö som jag fiskade längst bort från campen där jag hade en ståltafs med lite bling bling på samt dubbla 6or owner st41or, därpå en mört modell större som placerades pelagiskt 2 meter under iskanten.
Såg att den vippan flög i rasande fart ner i hålet innan den löste, snabbt iväg med min lilla c&r påse bestående av vågnät, avkrokningsmatta, våg och diverse tänger för att snabbt kunna kroka loss och väga eventuella storfiskar vilket är viktigt att ha sakerna förberedda när man fiskar som jag gjorde idag ensam.
När jag kom fram till spöet så hade gäddan redan gått iväg 66 fot så det sattes ett stenhårt mothugg och det svarade bra i andra änden.
Fast fisk och jag började drilla en bra fisk som jag tyvärr trodde skulle vara lite tyngre men efter ett par rejäla rusnignar så kom hon snällt upp till hålet och en fin teknad gädda på 6,9 kg fick provligga min matta innan hon fick simma tillbaka.
Efter det så dog fisket ut ett tag och satte först igång ett par timmar senare och yttligare 5-6 fäll kom men jag lyckades bara landa 3 gösar vilka alla va av mindre storlek.
Skönt att komma ut på sjön när det gått ganska trögt ett tag och verkligen ha bra aktivitet på grejjerna mer eller mindre hela dagen. Typsikt att man börjar jobba nu då men det dröjer inte länge innan jag sitter där ute och jagar sjöns storgösar.

2 kommentarer:

  1. Hej Marcus !
    Jo det kam man lugnt säga att det tar på krafterna och att man är trött på kvällarna men har man mål storfisk på näthinnan så har nöden ingen lag .
    Kul att gösen var lite mer på bettet idag och du fick ju lite spänning och tunggung med gäddan som högg på det specade riggningen .
    Vi fick ju lite vi med .
    Ha det bra ! Ronnie

    SvaraRadera
  2. Jepp, sliten och förkyld som bara den men lyckades få ledig imorgon så jag laddar nu med att kolla över riggarna och piffar till allt så det ska vara i topptrim till imorgon.
    Skitfiske

    SvaraRadera