tisdag 4 januari 2011

Så förvarar jag mina mörtar

Har ni samma bekymmer som jag jag har haft att ni inte har något bra utrymme som håller en bra temperatur för att förvara mörten på?
Jag har bara tillgång till en gammal bod som håller samma grader ute som inne så det ständiga problemet är att det fryser.
När jag fick hem min tank så va det ganska bråttom att få igång den då jag skulle hämta mörten och isen låg över våra sjöar för ganska exakt ett år sedan.
Tänkte jag skulle skaffa frigolit som isolerade lite men det fanns ingen tid till detta så jag tog massa mattor som låg undangömda som inte skulle användas till något och virade runt hela tanken.
Det skulle visa sig inte räcka för att hålla det is fritt som jag redan kunnat räkna ut men bättre än inget tänkte jag.
Kör även med en cirkulationspump som står och sprutar i ytan så det alltid fanns ett hål så inte allt frös igen samt att det syresätter vattnet åt betesfisken.
Sen så kom det mer och mer minusgrader och isen blev tjockare och tjockare, något måste göras tänkte jag.
Fasiken jag provar slänga i en doppvärmare från ett akvarium och redan efter 3 dagar så va hela tanken isfri och då va det ändå 20 grader kallt ute. Doppvärmaren hade då tinat upp all is som va påbyggd med ca en dm ffrån både botten, sidorna och ovanfrån.
Perfekt tänkte jag, satte efter det dit en timer som har doppvärmaren igång i ca 3 timmar varje natt och det räcker för att det inte ska bli någon is och mörtarna har aldrig varit så pigga som nu.
Detta är en ganska billig och enkel lösning på hur jag har mina mörtar hemma hos mig, alltid skönt att kunna köpa ett 100 tal i stöten så man alltid har hemma till fisket och slippa ligga och köra varje gång man ska ut.


4 kommentarer:

  1. Ge mig ett tips på en doppvärmare då, vad ska det vara för effekt osv..?

    Länka gärna till en som du hade kunnat köpa på typ www.guldfisken.se

    Måste ju prova detta fenomen! ;)

    SvaraRadera
  2. Tjena Kim.
    Jadu det är en gammal jäger med säkert 10 år på nacken minst.
    Den är på 250 watt och skulle tro det är en rek på ca 500 liters akvarium.
    Jag tror som du att det inte kommer fungera i längden och att den kommer gå sönder.
    Men jag provar så länge så får jag se hur länge den håller.
    Annars kommer jag nog titta på en sådan frostvaktare som du har.
    Hur fungerar den? Helt isfritt eller?
    Mvh Frallan

    SvaraRadera
  3. Hej du!

    Jag kommer nog inhandla mig en doppvärmare på 300W. Kostar bara strax över 300:- så den får hålla så länge den gör ;) Jag tror precis som jag sagt innan och som du säger nu att den går sönder tids nog. Men det gör ju allt.

    Frostvakten fungerar absolut i denna temperaturen. Men blir det låt säga -15 grader så börjar det bli is i kanterna runt tunnan, dock blir det inte is i hela tunnan utan ett lager runt om i tunnan och så är det ett STORT hål som är isfritt mitt i tunnan om man så säger. Så jag tycker den fungerar och fyller sitt syfte. Sålänge det inte är över -10 grader så är det helt isfritt, blir det kallare blir det jobbigare för den.

    SvaraRadera
  4. Okej men då finns det väl ingen anledning att skaffa en doppvärmare om den fungerar, känns ju lite bättre med den än en doppis.

    SvaraRadera