måndag 21 februari 2011

Ovanligt mycket gädda idag

Tog en sovmorgon idag och va inte vid sjön förrens klockan 10 och efter en liten promenad så var jag framme vid den tilltänkte fiske platsen.
Jag har aldrig ismetat här utan endast bedrivit båtfiske över platsen så det va en liten chansning.
Fick precis ut alla spöna innan första hugget kom och det skulle visa sig att gösen hade spottat betesfisken när jag kom fram till hålet.
Bara att hänga up mörten igen och vänta då den väldigt ofta tar igen.
När jag gjort det så ser jag att nästa spö fällt och det är en 25+cm mört som jag fiskar precis under iskanten och den va helt galen när jag satte ner den i hålet så jag tog för givet att det va ett blindfäll men tog ändå med mig min lilla ikea påse med matta, våg och diverse praktiska saker.
När jag kommer fram till spöet så ser jag att det inte är något blindfäll utan det bara skriker ut lina från rullen och den hade rusat 100 fot.
Detta tecken skriker gädda lång väg men jag jagade ju gös så i andra änden satt det en 0.45 flourcarbon så när jag sätter mothugget så känner jag en enorm tyngt och fisken fortsätter ruse ett 10tal sekunder innan tafsen bits av. Satan!
Ofta håller flourcarbonen även för gäddan men ibland så klarar den inte av det vilket är tråkigt när det händer.
Men men inte mycket att göra åt utan på med vaijer tafs och ner med en ny mört. Innan jag hinner blinka så har nästa spö besök av en väldigt tanig göshane på ca 2-2.5 kg som fick syna vyerna ovan iskanten innan den sen fick simma hem igen.
Bara på med en ny mört och hinner inte blinka innan spöet som fällde först med spottat betesfisk fällt igen och jag snabbt fram och krokade en hyfsad gös som troligtvis låg mellan 3-4 kg släppte under hålet.
Sen så fick jag två gäddor varav en lite bättre runt 5 kg och en snipa, vilket förvånar mig då jag inte ofta får gäddor på denna sjön nu hade jag redan 3 stycken gädduslingar och mer gäddor skulle det bli.
Fick ett stånhårt fäll på ett av spöna och upp kommer det en kämpa glad gädda runt 5 kilo som jag snabbt krokar av och ser då till min förvåning att det sitter ett tackel till i munnen och jovisst är det mina lyspärlor som sitter där. Va den inte större tänkta jag för mig själv och blev lite besviken då den bjöd upp till riktig dans.
Försöker mecka ut kroken men en sitter lite illa till men får tillslut loss den och släpper snabbt tillbaka den. Tyvärr så blödde den lite men jag hoppas den repar sig.
När jag ska hämta en ny mört så ser jag att ett annat spö fället och när jag kommer fram så har gösen spottat betesfisken och jag tar upp och kollar den men den är stendöd efter attakten.
Ner med den döda mörten igen på samma djup och jag hämtar ny mört till gäddhålet och hinner precis få ner mörten innan samma spö flaggar igen. Snabbt dit och sakta sakta rullar linan ut och jag kan kroka en fin gös på 4720 gram.
Tar ett par snabba bilder innan den får simma tillbaka och detta va den sista fisken för dagen.
När allt är uppriggat och klart igen så ska jag checka tafsen som satt i gäddans mun och till min stora förvåning så är det inte min tafs som jag lossat utan en annan tafs med eagel claw krokar som jag själv aldrig använder. Så undra hur stor den andra gäddan va, det kommer jag aldrig få veta.
Imorgon blir det ett pass efter gädda på en annan sjö. Bloggar om det blir nått spännade.
Skitfiske

2 kommentarer: