måndag 7 februari 2011

Ismete pb *2 idag

Godkväll alla bloggläsare.
Nu har jag kommit hem efter en heldag på sjön och det va riktigt skönt att komma ut då jag jobbat 4 dagar nu utan fiske och som ni alla vet så svider det.
Jag och Mathias skulle iväg och ismeta efter lite gös och vi möts upp på vägen klockan 7 och vidare ut mot sjön.
Vi har en ganska kort bit att gå till den tilltänkta fiskeplatsen idag och vi är ändå lite sena tycker jag allt. Jag hade missbedömt lite när det skulle börja ljusna.
Jag hinner bara släppa ner mörten precis utmed botten i första hålet och hänga upp linan på vippan och resa mig upp då jag ser att den löser. Blind fäll tänkte jag då det va en pigg liten mört som skulle agera bete idag. Tittar på linan och den slutar inte gå, fast det endast va någon dm innan den skulle nå botten.
Tar tag i spöet och ser att den vandrat iväg 23 fot och sätter direkt ett mothugg och upp kommer en ganska så kämpa glad fisk på strax över 3 kg. Bra start tänkte jag och vi fortsatta placera ut våra spön.
Vi får ut allt och hinner sätta oss ner och ta en god kopp kaffe innan det börjar på att fälla lite till höger och vänster men dem är riktigt tjuriga och dem hugger stenhårt och vippan löser utan problem men när man kommer fram så har dem spottat direkt utan att ta en enda fot lina.
Men blir inte riktigt klok på dem ibland alltså! Vi säkert 4-5 hugg som spottade direkt fast dem hade löst vippan hårt och bestämt, det kändes som dem bara stångde på dem utan att hugga.
Men efter ett tag så slutade dem med det och dem tog lite hårdare och Mathias kunde landa en fisk strax under 3 kg och sen även en fisk runt två.
Jag lyckades kroka en fisk som tyvärr bara satt i yttersta skinfliken och den fisken va också en fisk runt 3 kg som släppte precis vid hålet.
Jag lyckades också ta en liten gäddsnipa som betede sig som en gös, tog mörten och sen stog still under hålet och stångades som en liten gös så jag blev rätt förvånad att det va en gädda.
Efter detta så blir det lungt ett tag och Matte hade en pelagiskt mört som blev lite skrämd till och från och löste ett par tre gånger. Men gösen spottade direkt efter huggen och va ytterst försiktigt och gick vinnande ur den bataljen.
I hålet där jag tog dagens första fisk så va mörten nervös till och från hela dagen men det hände inget. Jag provade med att höja upp den nåon meter men det hjälpte inte och jag sänkte ner den igen och vid halv ett så kom det efterlängtade fället.
Gösen tog den väldigt lungt och jag såg hugget då jag precis varit där och rykt lite i mörten så ja va helt säker på att det va blindfäll.
Smög fram till hålet och det står helt stilla, kollade på räkneverket och såg att den gått 6-7 fot och gör ett mothugg för att se om det är något där och visst va det motstånd.
Kände direkt att det svarade lite bättre och drillar försiktigt upp den till hålet så den fick gå och stånga av sig det värsta innan landningen skulle ske och den bjöd till och med på ett par rusningar. Men jag lyckas styra upp den till hålet och Mathias tar ett perfekt hjälgrepp och kan lyfta upp en fin välkonditionerd gös.
Vi väger den snabbt och kan konstatera att den tyngde vågen till 4800 gram, vi tog ett par bilder innan den fick simma tillbaka igen.
Detta är ett nytt ismete pb för mig då jag inte vad jag kommer ihåg har tagit någon större gös på ismete innan. Har blivit några fiskar mellan 4-4.5 kg men inte över det. Så ikväll blir det en pb virre i soffan ala lagavulin 16y. Smaksens!
Sen så kom det ett väderomslag med lite regn och vinden ökade och då dog även fisket ut men jag lyckdes med ett nytt pb då jag aldrig tagit en så liten gös på ismete, man skulle kunna kalla den gäddmetelagom.
Men det va en rätt lyckad dag ändå.
Nu blir det jobb några dagar tills helgen då det kommer bli ett 4 dagars pass och då ska vi spräcka 5 kgs gränsen tycker jag.
Skitfiske

Nytt ismete pb 4800gram

Som givetvis som alltid simmar tillbaka

Mattes gös strax under 3kg

Morgon pigg, välmatad 3+ gös

3 kommentarer:

  1. Grattis till de fina gösarna , vi hade inte riktigt samma flyt storleksmässigt i söndags men 9+2 fiskar kom upp i alla fall, mer om det på hemsidan.
    Skitfiske efter jobbardagarna då , kanske vi syns .

    SvaraRadera
  2. Det är bar till att lyfta på hatten och grattulera!

    SvaraRadera
  3. Tummen upp ! och grattis till pb-n :)

    SvaraRadera