måndag 14 februari 2011

4 dagars gösfiske avklarat

Nu är jag hemma efter dagens fiske efter gös som också blir den sista på denna ledigheten då jag börjar jobba imorgon.
Nu har jag fiskat fyra dagar i rad och fisket har varit trögt med få hugg men lite bättre medelvikt.
Idag så va jag faktiskt i valet och kvalet på om jag skulle åka ut eller stanna hemma och jag tog lite sovmorgon och tänkte på saken och jag bestämmde mig för att åka.
Det skulle blåsa rätt bra samtidigt som det va 7-8 grader kallt plus ostlig vind så det kändes inte helt hundra men det va inte så farlig när man väl va ute på isen.
Började rigga mina spön och när jag höll på att sätta det fjärde spöet så ser jag att vippan på det första spöet löser och jag går fram och kollar så det inte är ett blind fäll då jag hade en ganska så stor och pigg mört på.
Det va det inte då gösen tog bra med lina i rask takt och när jag tar upp spöet och kollar på räkneverket så hade den pinnat iväg 50 fot och jag satte ett mothugg och det svarade bra.
Det kändes direkt att det va dem klassiska gös knyckarna och den stångades på bra och efter en liten stund så började den ge vika och seglade upp till hålet där den kunde landas med ett stabilt gälgrepp.
När jag lyfter den ur hålet och ser att den är i ruskigt bra kondis men tyvärr inte längden för att vara en 5+ gös.
Den vägs snabbt till 4240 gram och efter en bild så får den simma hem igen. Skönt tänkte jag, släpper fisket äntligen nu för det hade varit riktigt segt ett fisket hela helgen med endast ett fåtal landade fiskar per pass.
Riggade klart dem andra spöna och tog en god kopp kaffe och jag slog mig ner i karpstolen och väntade på nästa fäll. Men timme gick och timme gick utan att något hände.
Flyttade ett par spön men inte hjälpte det. Hade lite mörtstirr på ett par av spöna men huggen uteblev. Höjde upp några mörtar och fiskade dem pelagiskt men inget hände.
Efter 6 timmar utan ett fäll så började skymmningen komma och det har gett fisk alla dem andra 3 dagarna jag varit ute så jag trodde stenhårt på ett hugg då och ju mer det mörknade ju mer nervösa blev vissa mörtar och jag bara väntade på att det skulle fäll men inte. Det rann ut i sanden och sket sig totalt.
Det va bara att plocka upp och åka hem då jag skulle byta vatten till mörten innan jag åker iväg och jobbar.
Tro fan att vattenslangen och hela skiten frysit ihop så det va bara att ta fram varmluftspistolen och sitta där och värma tills isen släppte innan man fick igång vattenbytet.

4 kommentarer:

  1. Bra medelvikt för må om man säger !

    SvaraRadera
  2. Ja det går inte klaga på den men det har varit på tok för långt mellan huggen tyvärr.

    SvaraRadera
  3. Gösfiske ska inte vara enkelt. Men du kämpar på bra! Fin gös btw.

    SvaraRadera
  4. Nej enkelt är det inte alla gånger. Ibland så kan det kännas riktigt hett med väder och vind men det blir istället stendött. Så dem är svåra att överlista. Men det är bara att kämpa på.

    SvaraRadera