onsdag 2 februari 2011

Dagens fiske

Mathias och jag drog iväg i rasande fart mot sjön och vi åkte redan strax innan fem.
Det va ett par timmars bilresa innan vi var framme vid sjön och efter en liten promenad så va vi framme vid våren tilltänka fiskeplats och vi började direkt rigga våra spön.
När vi hade ute allt så kom även Kim dit och riggade sina spön.
Det dröjde ca 30 minuter innan första hugget kom på en pelagiskt fiskad mört och när jag kom fram så bara matade det ut lina i bra fart och mothugg sattes och fick kontakt ett 10tal sekunder innan det släppte och upp kom det en väl sargad mört.
Efter det så fick Kim ett fäll och när han kommer fram och ska kroka så har gäddan redan spottat och när han håller på att veva upp mörten till hålet så hugger det igen.
Skulle vara kul att veta om det va samma fisk som tog första gången men det kommer vi aldrig att få veta men gäddan va ganska klent byggt och väga nog runt 4.5 kg.
Efter ett tag så fäller mattes spö och det bara sprutar ut lina och han krokar direkt och kan drilla hem det som skulle visa sig vara dagens bästa gädda som låg på 5.5 kg.
Efter detta så har även kim ett fäll som han missar och efter detta så dog allt av ett par timmar och efter ett så gav Kim upp och åkte hem men jag och Mathias satt kvar och väntade in en het period i skymmningen och när klockan va runt 3 så får Mathias ett nytt fäll och upp kommer en gädda på 4.5 kg.
Efter detta så började det bli lite nervöst bland några mörtar men ingen gädda tog våra mörtar utan det blev bara några blindfäll och när det hade börjat skymma bestämmde vi oss att börja plocka ihop och när jag tagit upp 2 spön så ser jag att nästa hade fällt.
Fan också tänkte jag, nu vankas det riktigt djupkrokning då gäddorna i sjön sväljer betet riktigt fort.
Kom fram till spöet och ser att gäddan dragit ut 226 fot och jag vevar upp massa slaklina innan jag får kontakt med fisken och upp kommer det en gädda runt 3 kg som hade turen att krokarna satte sig i käften innan den han svälja så den va enkel att kroka av och den kunde med glädje simma ner mot djupet igen.
Vi hade en kanon dag på sjön men tyvärr rätt blåsig men det va ett par plusgrader och sol så det gick ingen nöd på oss.
Skitfisk


Mattes andra gädda 4.5kg

Dagens största 5.5kg


Kims gädda ca 4.5 kg. Obsarvera bitmärkena.

Det va ingen gädda som föll för denna mörten idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar