onsdag 23 februari 2011

Fin dag på sjön

Körde idag ett pass till på sjön och har nu fiskat 5 dagar i rad. Man kanske skulle köra som vissa gör, en vit vecka i månaden och en vit månad om året. Men med fisket då så man inte blir helt beroende.
Så fan heller att jag ska ha en fiskefri vecka i månaden och en fiskefri månad om året. Detta skulle aldrig komma på frågan!
Nu till dagens fiske och jag var ute på sjön och hade allt riggat vid halv 11, körde lite sovmorgon pga att det va för kallt på morgonkvisten sen så va det rätt skönt att ligga lite längre idag.
När spöna va satta så gick jag ett varv för att kolla över allt och isade ur hålen och när jag kom tillbaka tog jag en kaffe och sen va det dags för dagens första fäll.
Kom fram till spöet och det bara sprutar ut lina vilket oftast betyder gädda.
Kör på ett mothugg och fisken sitter, det blir en ganska odramatisk kamp och jag kan landa en 6.3 kilos madame i helt okej kondis och hon mätte 93 cm.
Sätter mig ner och efter ca 45 minuter kommer nästa fäll och jag hinner bara resa mig upp så fäller spöet brevid också så ett klockrent dubbelhugg, nu gäller snabba ryck.
Fort fram till första spöet och kroka direkt och en mini gös kommer upp som sitter i yttersta skinfliken som krokas av direkt i hålet och vidare till nästa spö.
Det kan inte dröjt mer än max någon minut innan jag kommer fram till spöet och krokar gäddan som rusar iväg med linan.
Efter lite meck och upprullning av kasslergäddan som snurrat som en krokodil så kunde jag få upp den i hålet och gälgreppet satt fint. Nu till det tråkiga då jag ser att den redan hunnit svälja betet och båda owner st41orna satt långt ner i svaljet. Fan också!
Det fanns ingen chans att denna lilla krigare skulle klara sig så den fick komma till gäddhimlen där det finns massor av lättfångade beten att roffa i sig.
Jag märkte att gäddorna va riktigt snabba med att svälja då idag då den första gäddan också satt lite längre in i käften men inga problem att kroka loss den.
Efter detta så blir det lungt ett bra tag men tiden gick fort då man satt och gottade sig i det fina vädret.
Men vid halv 4 tiden kom nästa fäll och snabbt fram och ser att det går ut lina och krokar direkt och en fin gädda sitter och den kan snabbt landas och låg mellan 5-5.5 kg innan den fick simma åter ner i djupet.
Fiskade till skymmning men det hände inte något mer efter det. Nu blir det jobb ett tag framöver men på Måndag så är det ett nytt pass inplanerat.
Skitfiske på er!

Nice skymmning

Dagens sista 5+

Dagens 6.3 kgs

2 kommentarer:

  1. Hej.
    Tack för en "isfiskarevardagstory" skönt att se det finns fler som har samma problem med att komma upp när det är kallt i"svinottan" men när man väl är på plats så är det stillsamt och njutningfullt där ute på isen. Skulle inte vilja byta m folk som stressar i BUSSFILEN på väg till kneget i storstn.
    Jag vill även passa på att tacka dej för en välsnickrad Blogg med hög klass på det fotogafiska materialet. Jag tilltalas av att man kan relatera sin upplevelse på detta sätt för det är väl inte alltid man minns det positiva när det krånglar mm men dina bilder talar sitt tydliga språk. Vilken prakt vi har just utanför dörren och vilken tur att vi kan uppleva den som den är. Kommer gärna tillbak´s och snurrar runt lite
    Lev väl!!!!!!!!!

    SvaraRadera
  2. Ja ibland när det blir för kallt att man verkligen fryser och när man gör det är det svårt att utföra ett sunt C&R fiske då är det bättre att stanna hemma ett par timmar till innan man ger sig ut,
    Kul att du uppskattar min blogg.
    Skitfiske

    SvaraRadera