lördag 11 januari 2014

Gäddfiske igen med godkända gäddor!

Jag och min fiskebroder skulle göra ett nytt försök på att överlista några fina vintergäddor och rampade i båten en bra stund innan ljuset började komma.
Vi tuffade ut och placerade våra mörtar bakom båten och började slicka vasspartier och sökte efter de gröna.
Första timmarna är det rätt sparsamt med hugg och någon mindre gädda får syna insidan av plåtburken.
Vi krigar vidare i den hårda sydvinden och efter ett grundare parti så dyker min paravan och mothugg sätt och jag känner att det är en lite bättre fisk denna gången som satt sina tusentals tänder i lilla mörten.
Gädda går rätt tungt och bryter sen ytan och vi kan landa in en lång slank fisk på 8 kilo blankt.
Hinner knappt släppa henne åter och vända om innan mitt flöte rakt bakom båten börjar gå i sidled och mothugget sitter klockrent och en fisk i samma storlek har fallit för mörten.
Denna följer snällt med in och kan håvas, vägas och mätas och tyvärr så har även denna gäddan de riktigt fina proportionerna för att kunna bli riktigt stor.
112 cm och 8,9 kg stämplar denna damen in på.
8900g 112cm
Kul med två bra fiskar på så kort tid och sen på de återstående timmarna innan mörkret kommer så hinner vi lurade ett gäng gäddor till mellan 4-6 kg innan det var dags för hemfärd.
Skitfiske!

4 kommentarer:

  1. Grattis!!!!
    Pike"Roddan"Tracker

    SvaraRadera
  2. Kör du med död eller levande mört?

    SvaraRadera
  3. Levande oftast, krisar det kan det bli död mört, sill och makrill.

    SvaraRadera