tisdag 16 juli 2013

Underbar fiskedag

Åkte ut runt sju på en spegelblank sjö och solen lyste vackert och att det skulle bli en riktigt fin och varm dag märktes redan tidigt på morgonen.
Började lite lite fisk och såg lite fiskar på ss men var riktigt svårt att hitta dem vilket jag inte brukar ha så stor problem med som idag.
Men ibland körde man på fisken direkt under båten och det skulle visa sig att dem var sugna idag och första fisken som högg blev också dagens största.
6100g
Detta var precis en sådan start man vill ha, letar vidare och får ett par mindre fiskar innan det var dags igen med ett litet bättre eko som inte tvekade många sekunder utan hon skulle bara ha jiggen.
En hård fight bryter ut och fisken krigar riktigt bra och pulsen stiger för att det ska komma en stor gös men denna gången lurade man sig men en fin fisk ligger i håven.
5400g
Det blev några mindre fiskar efter dessa men ingen av någon bättre storlek och fisket dog efterhand ut ju varmare det blev och jag bröt redan vid halv två.
Skitfiske

6 kommentarer:

  1. Tjenare Frallan!

    Nu har du inte lagt upp några bilder på ett par dagar - är semestern slut eller har du haft så riktigt fantastiskt fiske att du inte hunnit? :-)

    Jag undrade lite vad du använder för grejer. Allt från lina, spö, rulle - men jag är också intresserad av hur du tacklar dina Westin och Fin-S! Vad använder du för jigghuvuden, kör du flexhead eller har du traditionella ball-heads?

    Skitfiske!

    Hälsningar,

    Calle (nyfiken som vanligt)

    SvaraRadera
  2. Tjena Calle,
    Började jobba idag igen så nu är det slut på det roliga.
    Fiskade ett par dagar förre veckan men fisket har varit rätt segt nu i värmen så det har inte blivit några bilder de sista turerna.

    Jag fiskar med Luc coppens spön och på dem sitter daiwa viento rullar och 0,10 flätlina.

    De stora westins jiggarna tacklar jag upp med en extra gamakatzu 4a och dem mindre jiggarna en 6a.
    Jag fiskar både med rundade skallar och så kallade fotbolls huvuden (ser ut som en amerikansk fotboll) båda två med gamakatzu krokar på.

    Fin S jiggarna är samma som westins förutom 10 tums jiggarna där jag kör med en 2a och en 4a.

    Hoppas du fick svar på dina frågor.
    Skitfiske

    SvaraRadera
  3. Jajamensan, jag tackar och bockar!

    Knäppte min första gös på prickskyttet igår. Nu ska det fiskas mer gös den närmaste veckan med de nya Westinjiggarna som redan levererat en hel del :-)

    Hälsningar,

    Calle

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du tog din första pelagiska! Grattis!!
      Westins jiggarna kommer givetvis leverara många gösar för dig framöver.
      Skitfiske

      Radera
  4. Och idag släppte jag på ett gäng monsterekon som vek av allihopa - förutom två hugg där ena fisken inte krokades, och den andra klev av halvvägs upp.

    Jag kör ett 30g-spö (BFT Walker) men är det så viktigt att gå upp till ett 60grams för att kroka ordentligt, har det inte ganska mycket att göra med hur pigg gösen är och var den hugger på betet?

    Westin Pearl Jam förresten, alla hugg utom ett..

    Det blev iaf en mindre gös och en arg gädda..

    // Calle

    SvaraRadera
  5. Tråkigt med dina tappade gösar, man tappar alltid gösar oavsett vilket pö man kör med men just ditt spö är rätt svasmpigt.
    Man ska inte stirra sig blind på på deras viktklasser utan det varierar mellan olika märken.

    SvaraRadera