måndag 5 december 2011

Första snön och kanske sista fisket i öppet vatten

Nu var det ett bra tag sedan man var ute på sjön och ända anledningen till det är massvis med jobb såhär i juletider samt en storm som gjort det omöjligt för mig att komma ut.
Igår kväll när jag kollade runt på vädersajterna så visade det 5-7 m/s sekund och klarblå himmel så jag hade planerna inställt på bottenvertikal i en mindre sjö.

Men till min stora förvåning när man vaknade så toksnöade det och det låg runt 5 cm snö redan.
När jag sedan hämtade båten så fortsatte det snöa men det var inte direkt någon vind att tala om så det blev sjöbyte och efter lite strul med att komma upp rfrån rampen så var man ute på sjön igen.

Det började spricka upp och även vinden tog i men inte så det störde nämnvärt.
Började fiska utmed botten men såg knappt någon fisk så jag började köra pelagiskt istället.

Första fisken jag släppte på tog direkt men det var en jr som snabbt fick simma tillbaka.

Junior
Hittade lite fler fiskar i samma område och fick en kanonträff på ett bra eko som sakta steg upp för att ta jiggen och ett mothugg sattes och man kände bra tyngd i fisken som efter 2-3 sekunder släppte då krokningen misslyckades.
Men men bara att nöta vidare och efter någon timme så lyckas jag kroka en fin välgöd gös som stog 4 meter under båten när den högg och den kunde vägas till 4300 gram.
Skönt med en hyffsad fisk såhär på slutat av säsongen.

December gös 4300 gram.
Efter det så dog fisket ut och jag bestämde mig för att åka innåt då jag väntade problem med att få upp båten då rampen legat i skugga hela dagen och mycket riktigt så var det glashalt men efter mycket trixande så kom jag tillslut upp men det tog en timme längre än normalt.
Jag har troligvis en ledig dag på Torsdag och då ska jag ut om inte vädergudarna stoppar mig.
Skitfiske

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar