måndag 14 mars 2011

Isarna börja ge sig

Nu blir det till att passa på och köra ett sista race på från isarna då det tar hårt på dem med lite vind och regn samt plusgrader.
Tänkte faktiskt bara köra ett pass på eftermiddagen och ta en rejäl sovmorgon men när jag inte kunde sova riktigt så drog jag ut på förmiddagen ändå.
Hemma i bingen blir det ju inga gösar så det är bara att köra på.
Efter en rätt lång bit att gå så var jag på ofiskade vatten och hade alla spöna riggade vid halv 10 tiden.
Det va riktigt segt dem första timmarna så jag började flytta runt spöna i omgångar så tillslut när jag flyttat ca 300 meter så får jag första hugget som var en liten gösta som ville hälsa på.
Efter den gösen så har jag fäll 3 gånger på ett pelagiskt spö som bara tog och spottade men fjärde gången så tog den rejält och när jag kom fram till spöet så rusade det ut lina och den stack 70 fot så snabbt att jag va tvärsäker på att det va en gädda men efter krokning så känner jag att det är en gös som enkelt landas och vägs till 3.46 kg och dem har en ruskigt fin kondis nu.
Efter det så blir det någon liten gös till och ett par spottade mörtar innan jag får en mört som hållt sig lungt fick spelat och några sekunder senare så kommer en stenhård attack från en gös, klockrent fäll.
När jag kommer fram står det helt still under hålet och jag känner försiktigt i linan och får kontakt med något därnere.
Fisken vandrar iväg någon meter innan jag gör ett mothugg som inte svara så tungt och jag drillar upp vad jag tror är en ganska liten gös. Men när den kommit halvväg upp så knyker det till och hoppet stiger. Tar upp den lungt mot hålet och precis när jag ska styra in den i hålet så lossnar den. Fisken lägger sig på bredsida och visar upp sin fina guldfärgade kropp. Jag ser då att det är en ruskigt fin gös på 6+ som lossnat för mig och den ligger där och fattar inte riktigt att den är loss i ca 10 sekunder och jag får ledsamt titta på innan den vänder upp sin breda rygg och simmar ner i djupet igen.
Fan också¨att detta ska hända tänkte jag. Hade ett flertal kontakter till på det spöet men fick bara upp en mindre gös till.
Hade totalt 12-15 hugg och 5 gösar upp men det är bara att ta nya tag då jag kör båda tisdag och onsdag innan det är dags för jobb igen.
Skitfiske

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar