söndag 15 maj 2016

Skönväder och fina gösar

Efter några dagar på jobbet så byggdes fiskesuget upp något enormt och finväder hade det varit hela veckan och skulle även bli så under min ledighet.
Packade bilen på morgonen och satte kurs mot sjön, Kommer fram till sjön runt 7 tiden och börjar söka ekon och börjar hitta lite fisk direkt.
Responsen på fisken var väldigt bra och de steg direkt upp mot jiggarna men dem vägrade att hugga. Jag testade lite olika tekniker med massor av olika modeller och färgen men dem vill inte bita men som sagt de var väldigt intresserade.
Runt lunch tid så lyckades jag äntligen få en fisk som stog 2.5 meter ner under båten som efter mycket tänketid tog jiggen stenhårt och en fisk runt 5 kg var väldigt välkommet.

Fisket var väldigt roligt då jag hade rätt mycket fisk att släppa på och fisken visade bra intresse men nu kanske jag också hade hittat rätt jigg för dagen.
Fiskar mig ut från en brant och en meter över botten där lodet visade nio meter ser jag ett riktigt bra eko som jag backar upp på och släpper ner samma jigg igen och fisken stiger.
Gör någon twitch när gösen kommer upp mot jiggen och hon följer med och efter några sekunder kommer hugget! Stenhårt och det är en bättre fisk känns direkt.

Spänner på bra och tar lite lina innan hon ligger i håven och jag kan mäta in henne till 92cm med en vikt på fina 8400g.
8400g

Kör vidare och hittar ganska fort ett bra eko till som står 6 meter ner och hon smyger upp till jiggen och sen kommer ett sådant karatehugg. Stenhårt och nu är det på riktigt igen. Fisken kommer sen snällt upp till ytan och lägger sig på sidan för att håvas.
Sträcker mig efter håven och ska säkra fisken men då får hon kraft och får ner huvudet och drar iväg i full fart. Jag har inte hunnit släppa något på bromsen på rullen och det blir för hårt tryck på skravknuten som brast.
Sådant som händer men det var en fin fisk 7+ som vann denna matchen och jag blev av med min superjigg för dagen.

Nu börjar det blåsa lite och det känns hett då det kan få fisken mer huggvillig och inte bara syna jiggen som de gjort förutom dessa tre fiskar som högg på kort tid.
Men där hade jag fel då ekona försvann mer och mer när vinden ökade och det blev riktigt segt i många timmar innan vinden la sig igen och jag började återigen hitta lite fisk.

Framåt kvällen lyckades jag också få en av dem till att ta och det var en fin gös dock utlekt. Hon föll för en striped perch i modell twintezz 8 tum.
7100g 91cm
Körde på några timmar till men utan resultat så jag bröt och var väldigt nöjd med dagen och ett jäkla roligt fiske.
Körde även dagen efter på samma sjö och då var vädret väldigt likt dagen innan och det kändes väldigt hett då jag hade haft fint fiske dagen innan men idag var all fisk som bortblåst.
Såg tre halvvettiga fiskar på hela dagen och dem visade inget intresse alls. Konstigt att det kan slå om så på bara några timmar.
Skitfiske!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar