måndag 25 april 2016

Årsbästa 96cm

Jag brukar alltid ta ledigt lite extra under denna tiden för att kunna satsa hårt på förleksfisket efter gösen och så även detta året.
Tyvärr så skulle det visa sig att jag prickar in 13 dagar då vädret skulle vara allt annat än stabilt med växlande väder, mycket vind och inte alls vad jag hade önskat men det är inte mycket att göra åt så det är bara att göra det bästa av det hela.

Första dagen på ledigheten var också den som visade bäst vindar om man tittade en vecka framåt så man laddade upp rejält och klockan ringer tidigt för att ta till vara på hela dagen.

Kommer ut på en spegelblank sjö med lite lätt dimma och häller upp första koppen kaffe och bara njuter och börjar söka ekon.
Jag hittar några som jag misstänker kan vara lite bättre fiskar men de står högt så är svårt att säga men direkt när jag släpper ner smäller det och det är en ultra junior som stog där uppe och var desperathungrig.

Hittar något eko till som st¨r högt och även denna är en liten fisk som snabbt för simma hem igen.
Letar vidare men det är totalt tomt på loden förutom någon mindre fisk som inte är värt att lägga tid på och jag nöter på och timmarna går. Efter 10 timmar så börjar det kännas hopplöst och jag lägger en liten tanke på att bryta för dagen men jag tar mig samman och krigar på.

Tankarna går och jag inser att många dagar framåt kommer blåsa bort för mig så jag ger mig fan på att köra till skymningen kommer.
Hittar sen några bättre fiskar (tror jag) som simmar högt upp i vattnet men de är föga intresserade utan simmar snabbt undan när man närmar sig dem.

Kör över till andra sidan sjön för att lägga sista tiden där och då hittar jag ekot som jag letat efter. Nu var det inget snack! Detta är ekon som man letar efter och jag fiskar bra på fisken men den går undan dem första gångerna jag släpper jiggen.
Fisken står på 9 meter och går i sidled ett par gånger till innan jag hinner få ner jiggen och gösen stannar upp. Fisken står still under jiggen i 20-25 sekunder innan hon börjar stig uppåt. Det smälter ihop ett bra tag och det kändes som en evighet.
Inget händer så jag twitchar upp lite försiktigt och fisken följer efter och hugger stenhårt, sätter ett stenhårt mothugg och det är tvärstopp där nere. Fisken börjar ta lina och hon sätter stenhård press och jag likaså.

Tar lina ett par gånger till och jag misstänker att det är gädda men knyckarna talar annorlunda. Fisken bryter ytan och jag är snabbt framme med håven och kan säkra henne.
Det var lite stolpe in då jag har rätat ut enkelkroken och hon sitter endast i läppen med stingern. Ibland ska man ha lite stolpe in.

Tar upp henne och tar ett par bilder innan hon vägs till fina 9.52 och mäter in på hela 96cm. Denna fisken var välgödd men hade tyvärr inte ryggen för att väga över magiska 2 siffrigt.

Denna gången lönade det sig att tjura ihop och kriga vidare, skitfiske i 11 timmar men en fisk räcker.
Kör vidare ett par timmar utan att se något mer vettigt så jag packar ihop trailar upp och börjar färden hemåt till hög musik och ett strålande humör.
Skitfiske!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar