måndag 11 maj 2015

Bra dag på sjön

Blev ett pass för någon vecka sedan som blev lite utöver det vanliga. Kom till sjön tidigt för att inte missa för mycket av dagen och på väg dit så visar temperaturen någon minusgrad och det börjar tjocka på med dimma på många ställen och samtidigt som det är vindstilla. Detta kommer ju bara sluta med tokdimma ute på sjön och mycket riktigt.
Väl framme i hamnen så ser man inte mer än 15-20 meter men jag tuffar ut i lugn och ro och häller upp en kopp kaffe och plockar fram lite jiggar under färden ut mot fiskeplatsen.

Tjock dimma är något som jag aldrig gillar, dels så brukar det vara dåligt fiske och det känns väldigt konstigt att lokalisera sig, man får nästan samma känsla som fiske i mörker.
Men att idag skulle jag ha fel om dåligt fiske i dimma, körde på ett par timmar och såg en del fiskar som visade intresse för jiggarna men vägrade hugga förutom någon dum gädda som inte kunde låta bli mitt gummi.

Efter några timmar hittar jag ett bra eko som jag backar upp på och fisken reagerar på jiggen direkt och stiger uppåt mot den, en liten twitch när hon närmar sig gör att det smäller på direkt och fisken är tung.
Efter en kort fight ligger hon i håven med en extremt bra kondis och bra längd.
9140g och 92.5cm
En otroligt skön start på dagen och min första storgös som jag tagit i dimma.
Fiskar vidare och runt 10 tiden börjar dimman försvinna och jag trodde det skulle göra fiskarna lite mer aggressiva men istället så dog det av totalt några timmar.

Det skulle dröja tills efter lunch innan nästa fisk skulle håvas vilket också blev en fin gös.
7300g
Vinden börjar ta fart och jag kör vidare och letar efter ekon som jag hittar en del men är så jäkla svåra att få till att ta om de går upp till jiggen men många sjönk bara ner mot botten så fort man kom upp över dem.
Krigade på och vinden ökade mer och mer och han få en bättre till fisk innan jag väldigt nöjd med dagen åkte hemåt.
5plus
Skitfiske!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar