lördag 2 juni 2012

Återigen nytt vj pb!

Då vädret verkade bli väldigt ostabilt och dem olika väder sajterna kunde inte enas om hur det skulle bli så åkte jag ut tidigt och tänkte köra så länge det gick så jag var ute på sjön strax efter 4.
 I början var det mycket partiklar i vattnet som gjorde det lite svårare att hitta fisken men efter någon timme släppte det och jag lyckades ta två snabba juniorer, hittar ett område där jag hittar några bättre ekon men dem var väldigt nervösa och rörde sig ur konen hela tiden så det var svårt att få ner jiggen till dem. Men jag lyckades få en godkänd gös att hugga och sen var all annan fisk som bortblåsta.
4600gram

 Letade vidare men hittade inte något bättre eko på flera timmar men jag körde på och när ett oväder drog in med regn och åska så hittade jag en bättre fisk uppe på 4-5 meter som jag släppte på och den smög upp och tittade men inget hugg, tappade fisken men hittade den igen och släppte ner en annan jigg som den återigen smög upp och tittade på men inget hugg denna gången heller och jag tappade den igen.

 Hittade den igen efter lite letande fram och tillbaka och släppte  en ny jigg till den som den återigen smög upp för att titta på men vägrade att hugga.
Nu hade det börjar regna rejält och åskan mullrade mer och mer på den västra sidan av sjön men jag hann inte få på mig någon regnjacka då jag hade fullt upp med att leta upp gösen som överlistade mig gång på gång.
 Hittade den en fjärde gång och den var då uppe och tittade på jiggen igen men bara vägrade att hugga och försvann sen och jag hittade den inte mer.
Körde vidare och vinden hade nu tilltagit med ovädret som kom in och jag funderade på att packa ihop då man var blöt och åskan härjade i närheten men bestämde mig för att försöka några timmar till.
Det blev ett gäng juniorer innan jag fick syn på en bättre fisk nere på 10 meter, rätar upp båten och släpper ner jiggen och stannar 1,5 meter ovanför fisken.
Jag får ingen som helst reaktion från gösens sida och jag håller jigg blixt stilla ovanför den i flera minuter innan den sakta sakta börjar närma sig jiggen och pulsen öker till skadliga nivåer innan det stora hugget kommer och ett kraftig mothugg delas ut.
 Fisken följer med snällt dem första 2-3 meterna innan den fattar vad som hänt och lägger all sin tyngd och kraft för att inte följa med upp.
Känner att detta är en riktigt bra fisk och knäna börjar darra och när den bryter ytan får man en större chock. Den håvas enkelt och jag mäter fisken till 99cm och efter vägningen kunde jag fastställa vikten till 9420 gram.
Efter några snabba bilder får den simma hem igen och jag tar gärna ett återbesök när hon ätit upp sig lite. Kör en stund till men ett nytt oväder drar in med åska, kraftigt regn och vinden ökade kraftigt och vred sig till nordan vind så jag packade ihop och åkte in väldigt nöjd och belåten.

Skitfiske

5 kommentarer:

  1. Det är bara att gratulera igen. Vi måste börja med prickskytte vi med, det ger klart mycket mer storgös än traditionellt vertikalfiske

    SvaraRadera
  2. Det är bara att lyfta på kepsen och gratulera!
    Maffig bit, men hon ser ändå slank ut.
    Redan lekt?
    Mvh Micke/Fiskebröder

    SvaraRadera
  3. Stort Grattis! En riktig drömfisk!

    SvaraRadera
  4. Tack!!
    Ja fisken var utlekt så det var ju långt ifrån topp kondis på den.
    // Mvh Frallan

    SvaraRadera
  5. Utlekt eller inte , imponerande fisk , Stort Grattis ! Tur att inte åskan kom tidigare då kanske du inte hittat den. Åskan har ju en benägenhet att påverka fisket positivt när den är på g men man får passa sig o snabb båt gäller. Fick idag äntligen en skaplig gös 6,7 kg (ingen åska) men gårdagens fisk var på ett vis än mer inponerande , välkommen att kolla . Mvh Ronnie

    SvaraRadera