måndag 13 februari 2012

10+ i helgen

Fredag.

Jag och Johan möttes upp vid redan vid 06:00 för att alla spöna skulle vara ute när det ljusnade.
Efter en liten promenad så började vi sätta spöna och hann knappt hälla upp kaffet innan vi hade haft 6 fäll inom kanske 15 minuter och då anlände morgontrötte bergdahl som missat hela perioden.


(Dagens första gös ca 3 kg.)

Vi hade lite ströhugg ett tag men många spottade mörtar innan mitt närmsta spö fick ett klockrent fäll.
Gick fram och det gick sakta ut lina och jag krokade och det svarade bra. Efter några rusningar så kunde vi lirka upp fisken i hålet och gälgreppet satt enkelt.



Fisken kunde vägas till 10528 gram med en längd på 112 och 52 cm i omkrets.
Härligt efter en riktig seg period för min del.

Det blev några mindre gäddor samt några mindre gösar för oss innan klockan blev runt 4 och Johan fick ett fäll på ett av sina yttersta spön. Han kommer fram och krokar en snipa när han drillar fäller hans andra spö bakom oss och där rusar linan ut.
Mothugg och krokad fisk, drillen går fint och upp kommer en fin gädda på 7 kg och 101 cm.

Efter detta tar jag ganska snabbt en gädda i 4 kgs klassen innan Johan måste avbryta och åka hemåt men jag nöter på in i mörkret med två spottade mörtar som resultat.
Tillslut kunde vi summera en 6 gäddor och 5 gösar.

Lördag
Jag var på plats ensam på samma plats vid samma tid och hade spöna ute när det ljusnade och precis som igår så var det samma sak att det kom en bra period direkt.
Trippel hugg blev det med summeringen 1 jr gös, en stulen mört samt en gös på ca 3.5 kg.
Bra start tänkte jag, fiskade vidare med lite ströhugg då och då men det verkade vara mindre fisk som stal mina mörtar då jag missade många krokningar och man kände hur man slet ut krokarna ur mörten vid mothuggen.
Totalt hade jag nog tio fäll men endast 2 gäddor och 2 gösar upp.

Söndag
Jag, Åsberg, Henke och Leif provade idag en ny sjö som det tagits många större gäddor genom åren.
Vi möttes upp vid 6 och drog iväg mot sjön för att börja rigga spöna.
Sjön var djup och det brantade på bra från kanterna och jag placerade 5 av mina sex spön pelagiskt men jag hade inte ett hugg på dem på hela dagen utan hade bara ett fäll inne på grunadre vatten tyvärr gick gäddan fast så den blev förlorad.
Johan och Henke tog ihop 5 mindre gäddor så dagen var ju inte så bra fiske mässigt men väldigt trevligt.

Idag (måndag) blir det vilo dag efter många timmar ute på sjön så nytt pass blir på fredag.
Skitfiske

2 kommentarer: