måndag 20 december 2010

Det fryser hos mörten

I denna långvariga kylan så har det börjat frysa på rejält i mörttanken. Då jag inte varit hemma på ett tag och kunna hacka bort isen så hade det nu fryst på bra från alla håll och kanter.
Men dem hade klarat sig fint under isen så det va inga problem. Tänkte att jag måste ha tag i en bra lösning på detta så jag fick låna en doppvärmare av min kompis Erik som hade en liggande.
Körde i den och idag så hade den tagit bra på isen, fungerar klockrent.
Jag ska köra den ett dygn till tänkte jag och sen när isen är borta så ska jag sätta den på timmer och ha den igång kanske 4 timmar per dag.
Imorgon så ska jag hämta ett nytt lass med mört och sen så ska det isfiskas då jag har nästan 3 veckor ledigt.


9 kommentarer:

  1. Jag ska ge dig ett klockrent tips för din doppvärmare kmr gå sönder snabbare än du anar. Jag har kört doppvärmare i mängder men det fungerar inte i längden. Jag har dock inhandlat mig en värmekabel på Claesohlsons nu, exakt samma kabel finns på Jula. Det är ENBART 20W, så det kostar noll och ingenting och ha den igång me, vilket är fantastiskt.

    http://www.jula.se/frostvakter-ip54-128508

    Där har du länken till den på Jula. Visst, kostar 500:- att köpa, men är en engångskostnad, den är ju så sjukt billig i drift så kostar inget sen ju.. Jag har kört den iår och inte haft is sen jag satte i den, inte det minsta lilla is, varken på syrestenar eller reningsverk.

    Har du inte is på syrestenarna? För det borde du ha..?

    SvaraRadera
  2. Ska prova detta först sen får jag se om det fungerar.
    Du fick väl i din värmekabel för bara någon dag sen så den är väl inte helt testad än heller väl?

    Nej jag har inga syrestenar utan kör med en luftpump istället. Det kan frysa men det ska mycket till innan det gör det.

    SvaraRadera
  3. Ang frostvakten. Den har klassningen IP54, tål strilande vatten. Dock inte IP57 eller IP58 som krävs för att sänkas ner i vatten tillfälligt eller långvarigt. Hur gör du Ahlqvistarn? Har du den nersänkt i vattnet ändå?

    SvaraRadera
  4. Frallan: Prova du Doppvärmare men jag vågar nästan betta på att den kmr ryka tyvärr :/ Näh, precis, jag har haft den igång nu i ett par veckor, innan jag satte i den blev det 1cm is per natt i snitt. Nu är det NOLL ;)

    Haha, självklart kör ju jag också med en syrepump, men i slutet av slangarna har man ju syrestenar, har inte du de? :-) Dom frös också innan jag la in värmekabeln.

    Mathias: Denna jag har ska ju klara av att ligga inuti ett rör med vatten, det borde inte göra någon som helst skillnad om den ligger i en tunna med vatten eller om den ligger i ett rör med vatten? I alla fall inte i mina tankebanor :-) Ja, jag har den nersänkt i vattnet ändå. Har fått tips från andra med mörttunnor om detta och har därför provat det. Och dom kör också i vattnet! :-)

    SvaraRadera
  5. Nej jag har en cirkulationspump som flyttar 6-700 liter i timmen och det är så bra fart i den att den inte fryser.
    Jag får se om det fungerar med doppvärmaren annars så får jag testa något annat.
    Låter ju inte så bra om man inte kan ha den frostvaktaren nersänkt i vatten. El och vatten är ju inte alltid så roligt.

    SvaraRadera
  6. Frostvaktaren är för tusan skapad för att ligga i vatten, fast inuti ett rör. Jag ser absolut ingen skillnad på att ha den nersänkt i en tunna med vatten eller om man har den liggande inuti ett rör med vatten, gör du det?

    Jag har också en cirkulationspump som pumpar 800 liter/h. Men av någon jäkla anledning fryser det ändå =) Jag ska dock isolera tunnan i början av Januari hade jag tänkt mig =)

    SvaraRadera
  7. Nej, den är inte skapad för det, tillverkaren har ju satt IP54 på den. Men funkar det ändå så är det ju klockrent! =) Det kan ju mycket väl vara så att tillverkaren är försiktig i sin klassning för att inte få skit om nåt skulle hända. Helt klart värt att provas!

    SvaraRadera
  8. Tror det är som Mathias säger att dem skriver så för att skydda sig själva men att det säkert fungerar.
    Nu har doppvärmaren rensat tunnan från allis på 3 dygn så nu ska jag sätta timer på den.
    Jag får se hur länge den håller och om den går sönder så kommer jag troligtvis prova med frostvaktaren.

    SvaraRadera
  9. AhlqvistarN:
    Om du har den lilla slängen så att det kommer små luftbubblor på så är det pga den att det fryser. Det är helt meningslöst att ha den då det gör ytterstlite extra syra. Den drar ju ner kall luft som gör att allt fryser. Bara du har cirkulation i ytan så kommer syret ner i vattnet.

    SvaraRadera