söndag 12 april 2015

När drömmen blev sann!

Det hela började med att jag skulle jobba denna dagen egentligen men såg att helgen verkade blåsa bort totalt så jag fick lov av min arbetskamrat att byta en dag om jag ville åka till sjön.
Funderade länge på det och studerade vädersidorna om man skulle ta ledigt för fiske trots att vinden var på gränsen på vad som är okej och skulle det vara värt att ta ledigt en extra dag för det.

Kvart i åtta på kvällen så bestämde jag mig för att det skulle bli fisk och jag körde hem från jobbet och packade iordning jiggarna och förberedde lite inför morgondagen.

Kommer fram till sjön strax innan sju och knuffar i båten i en väldigt svag västvind och lite mulet väder.
Letar lite fisk och vänder på ett eko som jag ser på sidescanen men ser att när jag kör över den att det inte är värt att släppa på och kör vidare ut mot sjöns djuphålor.
Ser återigen ett halvdant eko på sidescanen och sitter i valet och kvalet om jag överhuvudtaget ska svänga ut på fisken men gör en gir ut och då börjar 2d lodet bygga rejält upp mot fisken jag lägger i backen och backar upp på henne och jag har ett stort eko 7 meter ner över 16-17 meters djup.

Fisken står still och jag släpper ner min Bass Orange 8 tums till henne och stannar en bit över henne.
Det händer ingenting och jag står rätt över henne i 3-4 innan ekot blinkar till och börjar röra sig sakta sakta upp mot jiggen och tillslut är hon uppe.
Pulsen börjar öka då jag ser att det är ett riktigt stort eko som smälter ihop med jiggen. Fisken står uppe vid jiggen i ca 30 sekunder innan det kommer ett stabilt hugg.

Krokningen sitter och jag känner direkt att det är en bättre fisk, som simmar med lite uppåt så det blir ingen superfight i det kalla vattnet men bryter ytan och vänder ner någon gång innan jag kan få henne att glida in i håven.
Skönt att börja med en bra fisk tänker jag och tar fram vågpåsen och ser att fisken i håven har extrem kondis och jag tänkte jag hade börjat dagen på bästa sätt.

När jag sen ska ta upp henne och kroka av fisken i håven så ser och känner jag direkt att detta är något extra. Fisken är tung, riktigt tung när jag krokar av henne och när hon lyfts upp i båten så känns det mer som en karp än en gös.
Lägger ner henne i vågsäcken och tanken innan jag lyfter upp för att kolla vikten är att snälla detta måste väl ändå vara över tio och när vågen visade 11160g så var det för bra för att vara sant.

Tar ett par snabba bilder och hänger mig sen överbåtkanten och håller upp henne på rätt köl och efter några sekunder så exploderar det i vattenytan och hon simmar neråt djupet igen och tackar för sig.

Tar någon minut och jag sitter bara och undrar vad som egentligen hänt, då slog tanken mig att jag glömde ju mäta fisken min idiot. Totalt hjärnsläpp där men skulle jag uppskatta det så skulle jag tro mellan 97-100 cm kanske. Det får jag aldrig veta men det kommer jag kunna leva med.

11160g
Grym buk!
Efter detta så är det väldigt svårt att ha något fokus på fisket och man åker mest runt och njuter men ser någon bättre fisk till som väljer att inte hugga innan vädret slår om.
Vinden ökar och molnen försvinner och solen kommer fram, hittar ett par bättre fiskar till under dagen men de simmar väldigt mycket och det är svårt att få kontakt med dem.

På eftermiddagen så blir det några mindre gösar innan jag redan vid fyra tiden bryter för dagen då det känns som det inte kan bli så mycket bättre och jag hade inte sett något hyfsat eko de sista 4-5 timmarna.
Frågan är om man kommer få uppleva detta någon gång igen men en sak är säker att jag kommer försöka i allafall men idag så var jag på rätt plats, rätt jigg och rätt dag för att det skulle gå.
Skitfiske!

12 kommentarer:

  1. Det är bara så jävla bra Frallan....
    Stoort grattis till en riktig drömfisk!

    // Micke / Fiskebröder

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Micke, denna gången så fick man alla pusselbitar på rätt plats.
      Skitfiske

      Radera
  2. Grattis frallan till ditt nya PB, du om någon har gjort dig förtjänt av denna bragd. Skit fiske /Roberto

    SvaraRadera
  3. Tillykke, Frallan - hvilken brutal fisk!

    Hvis nogen fortjener at have en +11 kg. PB gös, så er det dig. :)

    /Nils, Lucio Fishing Team

    SvaraRadera
  4. Så jävla gött att utdelning kommer till någon som förtjänat den så hårt o krigat alla dessa timmar. Grymt!!

    SvaraRadera
  5. Stort grattis till en grym gös!!

    SvaraRadera