söndag 7 september 2014

Nya båten har anlänt

Det var ett tag sedan jag skrev något här och den stora anledningen till detta är att jag inte har fiskat så mycket den sista tiden.
Det har blivit några få pass med lite olika fisken men det har varit skralt med resultatet.

Jag sålde för ett tag sen min quintrex för att byta till en Alumacraft och i Fredags så fick jag åka ner mot halmstad för att hämta den vilket var en jäkla skön känsla. Dels en drömbåt och också att kunna stå på egna ben igen och inte behöva tränga sig på andra hela tiden.

På lördag morgon så var man riktigt sugen på att komma ut på sjön och testa så allt fungerade som det skulle och nästan allt var till belåtenhet.
Är bara ett par småsaker som ska ordnas så kommer allt vara perfekt, kommer lägga upp ett par bilder när allt är klart senare.

Fisket började segt med få fiskar att släppa på innan jag efter ett par timmars båtåkande hittar ett bättre eko som behagar stå 8 meter ner under båten. Fisken backar undan ett par gånger men tillslut får jag stop på den och den smyger upp och dammar till i prylarna.

Känner direkt att det är en bra fisk och den går ett par långa rusningar och w8 spöet får bekänna lite färg och visa vad det går för.
Har innan varit lite fundersam hur mycket av känslan kommer försvinna när man går upp till den styvare varianten som är klassat upp till 52 gram. Kommer det bli för styvt för min smak då jag klämt på lite andra spön som jag då tyckt vara för påkiga för min smak men inte.
Kanon fin känsla och ett väldigt trevligt spö att drilla fisk på.

Trevligt att få inviga Aluman med en 5,54 gös.

Efter denna fisken så blir det några mindre gösar till men de större är svåra att hitta men runt lunch så börjar jag se några bättre ekon igen men de totalvägrar att bita. Får ett par bättre ekon att titta på jiggarna men inte mer än så och det blev inga fler bättre gösar utan det var endast jr ligan som behagade att hugga. Skitfiske

4 kommentarer:

  1. Grattis till nya båten!
    Inte dåligt att du lyckas få en fin gös direkt i din Alumacraft. De här uppe i mina trakter får bara gäddor i sina. Stora är dom också:-)
    Lite omställning att gå över till rorkult också va?
    Med vänlig hälsning
    Micke

    SvaraRadera
  2. Tack Micke,
    Hehe det var nära att det blev gädda för min del också men jag hann genomskåda denna terroristen så det blev speedjigging upp över vattenytan så man slapp eländet :)

    Rorkulten är inte så farligt då jag kört med aktermonterad elmotor till quintrexen och otaligt många timmar med vanlig rorkult så det gick väldigt bra.
    Skitfiske

    SvaraRadera
  3. Tjenare! Grattis till ny båt. Såg din gamla på blocket. Får man fråga varför du bytte? funderar nämligen att gå upp ett snäpp till 440 hornet. Är det en bra allroundbåt? Tänk ha den till det mesta och ev utveckla mitt vertikalfiske också. Mkt trolling på Vänern är det tänkt också.
    Med vänlig hälsning Kristoffer
    Team Gurka

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Kristoffer!
      Tack! Än så länge är jag extremt nöjd med båten och det kommer bli många fina minnen i från den!

      Quintrexen hade jag haft i 4 år nu och kände att det var kul med lite nytt.
      Det är inte den lättaste båten att köra pelagiskt vj fiske med då den driver lite mycket på grund av sitt skrov, en annan sak är att jag korrigerade mig med elmotor när jag höll mig mot vinden eller om fisken rörde på sig och då är jag alltid beroende av ström så det är svårt att ligga ute några dagar utan man alltid måste ladda.
      Det enda som var en nackdel med den båten är att den blir lite stötig i sjön när det går lite sjö, annars är det en kanon båt som är grymt stabil och till trolling och spinnfiske är den grym.
      Hoppas du fick svar på dina frågor och är det något mer du undrar över är det bara att höra av dig.
      Mvh Frallan

      Radera