måndag 3 februari 2014

4 dagars ismete efter gös



Dag 1:
Var på plats i god tid för att ha alla spön ute när ljuset började komma för att vara redo. Jag var rejält taggad då jag visste att jag skulle få nöta på isen i 4 långa dagar.
Det börjar bra och efter någon timme får jag första fället vilket visar sig vara en envis troligtvis mindre gös som försökte ge sig på min rätt stora mört vilket resulterade i att han spottade så fort han huggit och gjorde om det 3 gånger innan han tröttnade och jag hade en sönderköttad mört kvar.
Krigade på och runt lunch så går jag en runda för att sätta igång mörtarna så dem blev lite aktiva och jag sänker ett spö som inte visat någon nervositet på hela dagen och hinner inte gå tillbaka till basecampen innan den fäller.
Kommer fram och gösen står bara och håller mörten under hålet och jag sopar i mothugg och upp kommer en gös runt 4 kg.
Sen börjar det snöa och fisket dör ut totalt.

Dag 2:
Ny dag och nya möjligheter, även idag är vi ute tidigt och riggar upp våra saker. Det dröjer många timmar innan Himler får på dagens första fäll. Krokar och upp kommer en fin gös runt 4,5 kg.

4500g Himler är nöjd

Fisketär grymt segt och gösarna lyser helt med sin frånvaro, det kommer en liten period på eftermiddagen då två gäddor landas men ingen mer gös idag och jag själv hade inte så mycket som ett blindfäll på mina prylar.
Vi skyller vårat dåliga fiske på barometertryck och kraftig dimma under hela dagen.

Dag 3:
I vanlig ordning så var vi ute i tid för att inte missa något och denna morgon möts vi av ännu tjockare dimma och vi går först lite vilse när vi går ut på morgonen och Himler är ju även denna dagen med och bjuder på sina små tavlor som vi andra njuter av.
Det börjar med att han tappar bil nycklen i snön och tar ett tag innan han hittar den, på vägen ut till basecampen tappar han vindskyddet utan att märka det och väl i basecamp tappar han för andra dagen i rad sin mobil i 5 cm vatten som låg på isen. Så den luren mår nog inte så bra för tillfället.

Vi riggar ut våra spön men fisket är toksegt, blev inte en ända gös för oss och någon enstaka gädda behagade att hugga.

Påväg hem igen
Vi krigar på tills  mörkret kommer men det blev ingen gös idag heller och vi får gå hem med svansen mellan benen och det är bara att bryta ihop och komma igen.
Jag hade inte idag heller ett ända pet på mina prylar, inte änns en mört som behagade att blindfälla.

Dag 4:
Ny dag nya möjligheter och det blev någon timme sovmorgon och var på arenan runt åtta snåret, vi fick ut prylarna och jag hade en gös direkt på morgonen som tog mörten men släppte tyvärr precis under hålet och man såg gösens tänder på båda sidorna av mörten.
Ner med den igen och det tog max 30 sekunder innan den tog igen men då sliter jag ut krokarna ur mörten i mothugget och den fisken sumpades. Men kändes direkt glödhett då man suttit 25 timmar utan ett hugg.
Det händer inte mer och dimman blir bara tätare och tätare och fisket dör ut mer och mer, Det blir ett par gäddor för min del med topp runt 5,5-6 kg.
Jag kan då efter ca 40 timmars nötande summera en gös landad. Det är ju som sagt bara att bryta ihop och komma igen.

Nu blir det vila från fisket några dagar innan nästa satsning. Det tar på både psyket och krafterna att köra ismete efter gös i extremt dåliga förhållande.

Skitfiske

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar