måndag 24 september 2012

Inga regler utan undantag

Idag så var det äntligen dags för ett pass pelagiskt, det var på tiden då alla dagar jag varit ledig blåst bort dem senaste veckorna och det är riktigt tungt att se dag efter dag blåsa bort.
Dagen skulle börja med nordanvind som sen skulle vrida över till öst och barametertrycket skulle tokfalla under dagen.
Kändes ju inte direkt glödhett men har man suttit inne i två veckor så skulle jag ut oavsett hur iskallt det än kändes.

Var ute precis när det ljusnade och hittade ett par ekon som verkade lite sugna trots vädret och den tidiga morgonen.
Det blev några fiskar runt 3 kg innan jag vid halvtio hittade ett lite bättre eko, fisken vill inte stå still så man får jaga runt lite på den innan den sakta stiger upp och nyper jiggen.

Det blir ingen brutal fajt utan hon kommer mer ganska så snällt upp och en fin fisk kan håvas, skönt då jag inte trodde det skulle bli någon bättre fisk idag.
6180g
Fisken vägs och får sedan friheten åter.

Fiskar vidare och vinden ökar nu lite alla eko försvinner spårlöst , kör i 3 timmar utan att stanna båten en enda gång och sitter och funderar på att bryta och åka hem.

Men jag kör en stund till och kort därefter hittar jag ett nytt eko som står väldigt högt upp, kommer upp på fisken och släpper sakta ner jiggen och gösen smyger försiktigt upp mot jiggen, står och nosar på den i några sekunder innan den väljer att hugga.
Det blir en rätt bra fajt på kort lina och en godkänd fisk kan landas.
Det får bli dagens sista fisk innan det blev hemgång och dagen som kändes iskall blev lyckad ändå.
Skitfiske


2 kommentarer:

  1. Grymt grymt

    Bara en tidsfråga nu����������������

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack tack,
      Tidfråga till vad?
      Mvh Frallan

      Radera