måndag 6 augusti 2012

Regnigt idag

Semstern är slut sen en vecka tillbaka och hela förra veckan gick åt till att jobba då jag var själv på jobbet. Så idag fick jag ledigt efter 7 dagars hårt slit och då skulle det ju givetvis fiskas oavsett väder. Yr.no visade en hel del regn med inslag av åska men det fick kvitta för ut skulle jag. Rampade vid 7 tiden och började jakten efter pelagiska gösar. De få fiskar man såg skyggade nått enormt på morgonen och det var lönlöst att släppa på dem då dem gick åt sidan innan jiggen träffade vattenytan. Körde på och fick tillslut en gös runt 3,5 kg. Hittade några fler ekon som endast gick upp och granskade jiggen utan att hugga. Hittade ett bättre eko som vägrade stå still och jag släppte nog jiggen 8-10 ggr innan den hann presenteras bra för fisken och den stiger sakta upp och klipper på. Sätter ett stenhårt mothugg och det är tvärstopp, sen kommer några härliga knyckar och jag hinner tänka att detta är en fin gös. Men allt eftersom jag drillar så blir jag mer och mer övertygad att det tyvärr inte är en gös utan en gädda som tagit min jigg. Efter en lång fight så ligger hon i håven och flourcarbonen är helt söndertrasad och var rena rama turen att den höll. Fisken vägs till 8900g innan den fick gå tillbaka.
8900g bonus gädda

3 kommentarer:

  1. Fishermen.se är en nystartad hemsida och är uppbyggd precis som facebook fast endast för fiskare:) Som användare kan man ha sin blogg som länk på sin profil. Är just nu ute på nätet och försöker värva in folk med brinnande intresse och erfarenhet av fiske till hemsidan. Ta gärna en titt www.fishermen.se man kan logga in med sitt facebook/twitter konto om man har ett, väldigt snabbt och smidigt. Finns också traditionell inloggning.

    SvaraRadera
  2. Är det inte bättre att ta upp dessa Göspredatorer? ;)

    SvaraRadera
  3. Hej Martin,
    Dessa större gäddor är väldigt viktiga för sjön för att hålla balansen. Om gäddan försvinner och gösen tar över så brukar det resultera i massvis med tusenbröder av gös. Har sett detta i några av mina närligganade sjöar så det är viktigt med en bra balans samt att stor fisk ska gå tillbaka både gäddor och gösar.
    Mvh Marcus

    SvaraRadera