tisdag 25 oktober 2011

Gårdagens gäddfiske

Suget efter flötestrollingen har varit stor och igår så skulle vindbyarna vara rätt kraftiga så då fick det bli gäddfiske i en smal sjö så vindstyrkan spelar mindre roll.
Jag har ett gäng sillar i frysen som jag skulle testa att fiska med men tog även med några frysta mörtar att fresta gäddorna med.

Klockan 8 så skulle jag möta upp Johan vid sjön då han skulle låna ett kastnät som han skulle öva med, men med lite lätt övertalning så lurade jag med honom ut ett par timmar innan han var tvungen att åka hem.

Fisket började rätt trögt men efter ett par timmar så hade vi ett hugg på ena paravanspöet men gäddan spottade direkt och det vara bara en skadad sill som kom upp.

Efter ett tag så hög det på flötspöet och Johan som hade tid att passa fick ta den, krokningen går fint och upp kommer en slank 4 kg fisk och den föll för en mört.
Sen så får jag åka in och lämna av gästen och jag fortsatte själv och hade 2 fiskar upp till i båten runt 2.5 - 3 kg styck samt en gädda som jag missade kroka och släppte efter ett 10 tal sekunder.

Alla fiskar tog på mört/björkna idag och ända hugget som vi hade på sill spottade direkt.
Gäddorna verkar inte vilja ha sillar i mina vatten men man får väl ge det några chanser till innan man drar en slutsat.

Vackra höstfärger

2 kommentarer:

  1. du kanske skall testa kebabbriggen för att ge gäddorna tid att tugga mer innan de spottar... :-)

    SvaraRadera
  2. Ja det kanske kan vara ett alternativ, men tror du inte det skulle vara effektivare vid stationärt mete än flötestrolling.
    En kebabrigg liknar ju inte en fisk direkt.

    Skitfiske

    SvaraRadera