lördag 12 mars 2016

Vintern kom tillbaka

Jag som trodde att våren var på väg då vi för ett tag sen hade mildväder i flera veckor och jag kom faktiskt ut på ett vertikalpass på sjön då en stor bit var öppen. Det fisket var dock ingen hit då fiskarna att släppa på var få, några minus i luften på morgonen gjorde det riktigt kallt men jag lyckades lura någon mindre gös till att ta.

Natten efter så la sig hela sjön igen och kylan kom med kraft så allt frös ihop igen och gjorde livet helt hopplöst, isen var för dålig att fiska ifrån och båtfisket blev väldigt begränsat.

Jag och Åsberg styrde förra helgen siktet norrut till stora vättern där vi skulle testa på lite vertikal efter rödingarna. Vi kommer ut på ett rätt blankt vättern och man bara njöt av att vara ute på sjön igen.
Rödingarna hade vi svårt att lokalisera och hittade inte mycket fisk men de få vi hittade var tjuriga och ville inte speeda ifatt jiggarna.

Framåt eftermiddagen så skulle det komma lite mer vind som det också gjorde och fiskarna började vakna till liv och jag missade en fisk som bara stötte på jiggen.
Nästa fisk som får tycke för jiggen skulle bara ha den och kastade sig över min jigg och det blev en liten lufttur innan min första vertikalöring låg i håven vilket var kul.
Min första vertikalöring
Strax därefter står Åsse med spöböj men fisken sprätter sig loss tyvärr och nu börjar vinden öka och byarna blir kraftigare och kraftigare.
Så vi väljer att sakta tuffa in mot hamnen igen då fisket började bli lite väl bökigt. Att vinden skulle öka var vi väl medvetna om, men till dessa styrkor är ju bara att skratta smhi och alla andra vädersidor rätt upp i ansiktet då det var mer än det dubbla.
Det var lite blött att komma in till hamnen kan man säga.
Nästa helg väntar sportfiskemässan i Stockholm, hoppas vi ses där.
Skitfiske

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar