söndag 30 augusti 2009

Kräftfiske och blåsigt Allgunnen

Efter Lördagens fiske så stack vi ut till kusinernas stuga och sov över där för vi skulle vittja kräftburar.
Det gick då inte så bra då det mest va små kräftor som hade hittat sig in i våra burar.
Det va väl endast 15-20 stycken som man kunde spara men det va så lite så vi släppte tillbaka allihop då det inte va lönt att börja koka dem när det va så få.

Sen drog jag själv vidare till Allgunnen för att fiska sista dagen på semester veckan och suget va stort.
Började bra då det högg nästan direkt på utsläpp men den klev av efter någon minuts fajt.
Dröjde inte länge förrens en mindra gädda fick syna båtens insida innan den fick friheten åter.
Blåste ganska bra idag och det blir lite meck när man får fisk i motvind och ska styra/drilla/håva själv men det löste sig bra ändå.

Efter ett par timmar så fick jag ett hugg av en liten bättre gädda som lyckades räta ut tafsen så den lille stackaren simmar nu runt med en westins jätte i munnen.
Körde runt samma plats ett tag för att se om den hade lossnat och flytit upp men inte vad jag kunde se.

Det va bara att knyta på ny tafs och ut med en Nils Master 26 cm och kör vidare.
Dröjer inte många minuter innan jag får ett hugg av en gädda i mindre kaliber på en butchertail.
Men när jag har den halvvägs in till båten så hör jag hur knarren börjar skrika bakom mig och jag vänder mig om och ser att det är bra gung i spöet på Nissen.
Skönt slänger ner det andra spöet i hållaren igen och ska börja drilla den större fisken men vad händer då.
Tafsen rätas ut igen på en splitter ny tafs och sliren va inte ställd för hårt heller.
Fan med tänkte jag och efter en tids efterspan efter den wobblern som aldrig kom upp till ytan så gav jag fan i det.
Blev 6 gäddor som fick syna båten idag men ingen i större kaliber som kom upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar