torsdag 5 december 2019

Summering av 2019

Året börjar gå mot sitt slut och det är osäkert hur mycket mer fiske det blir innan isen kommer eller om den kommer?
Gör en liten sammanfattning av mitt fiske under året som jag är riktigt nöjd med då jag haft mycket stolpe in.

Årets första pass på öppet vatten börjat direkt, 8 minusgrader på morgonen så kom inte ut direkt i gryningen utan fick snällt vänta men första släppet för året resulterade i en fin gös direkt i det härliga solskenet.
7430g
Blev efter det ett par pass efter abborre som också bjöd på några fina fiskar med ett nytt svenskt personbästa och några fler fina borrar där stanley the stickelback stog för merparten av dessa borrar.



1660g
1640g
51cm 2020g
En vacker abborre som även blev min första över 2 kg i svenskt vatten.
1700g
1700g
Jag fick därefter tid för att komma ut på gösfiske med en väldigt seg dag vill jag minnas innan jag hittar en fisk relativt grunt som vägrade gå upp till jiggen innan jag testade att ta den lite på volly, då fick den intresse och följde efter och högg.
9300g och 95cm

Härliga vårfiskar


Efter detta så blev det en resa ner till Holland för att försöka få en riktigt padda. Vädret spelade inte med oss så vi fick flytta datumen då vindarna var extrema där nere men tillslut såg det bättre ut och vi kom iväg.
Fisket var svårt med fåtal borrar i båten och mycket småabborrar som inte är så vanligt där nere men efter en förmiddag i stark vind får jag ett drophugg på ett långt kast med 15 ms i vind med kraftig linbåge ser jag det tickar till i linan och mothugg sätts.
Fast fisk en magnifik borre hade fått tycke för min shadteez 9 cm i färgen bassorange och fisken kunde efter någon vända in under båten håvas och den såg stor ut och kunde slå mitt tidigare Hollands pb på 2,45 vilket den gjorde och vägdes in på 2500g, underbar känsla.
2500g 

Få se dem simma hem igen :)

Skönt att landa en drömfisk första dagen, 3 andra tre dagarna blev tyvärr inga mer monster för mig men fick några mellanfiskar till innan det var dags att sätta sig i bilen och köra hem och köra hårt efter gösen.

Våren gick väldigt bra med många fina gösar landade och 3 stycken som passerade över magiska 10kg.
Fiskarna är alla tagna på twinteez i olika färger och storlekar.
10380g 97cm Full moon party!
Hade inte fiskat många minuter innan jag hittade ett stort eko som väntade lång lång tid innan hon bestämde sig för min bassorange i månskenet.
10340g 96 cm 
Denna tog också precis i gryningen en regntung dag i slutet på april och även den högg på en bassorange.

Hade bra flyt med gösarna nu så fiskade så mycket som tiden räckte till med och det rullade på med fler fina fiskar.
Men som vanligt så ställer ju vinden till det vissa lediga dagar så testade att köra lite nattetid vilket och gav fina fiskar.
Hittade inte många fiskar per natt men de få man såg var ofta huggvilliga och skyggar inte alls på samma sätt för båten som dagtid.
10060 g tog en toxic mahi 6 tums 4 meter under båten

9340g som tog i totalt mörker runt 12 tiden på natten.
Sommaren närmar sig och det fiskas flitigt både abborre, gös och några pass röding under semestern.
Även rödingarna samarbetade med mig under denna sommaren, kom bara iväg på 3 turer men resultatet va riktigt bra. Men som vanligt långa långa sega perioder sen blixtrar dem till en stund innan det är över igen.
Drog även här ett nytt personbästa med en fisk på 4700g och 74cm lång.
Nytt personbästa på 4,7 och 74cm

73cm

71cm
 Vättern är verkligen magiskt med sitt klara kalla vatten och dessa torpeder som krigar som galningar och väldigt spännande att se dem på loden sätta full fart från sidorna in under båten när dem ser jiggarna komma neråt mot botten.

Det blev också en hel del abborre fiske under sommaren och det började att få dem till att stiga och nypa wobblers uppe i ytan vilket var jäkligt spännande när man såg dem på livescoopen att de satte fart upp mot ytan innan det small stenhårt i sakerna.
1640g 49cm
1460g 48cm
Abborre har kommit upp som lite av en favoritfisk de sista åren, otroligt skoj fiske när dem vill och lika frustrerande när dem stänger av.
Det blev mycket gösfiske under sommarmånaderna också och flera fina fiskar fångades.
8620g nattjägare 

8700g som högg precis innan ett jäklar åskoväder drog in och man fick fly mot land.
7900g 

7220g

7560g
Hösten har inte varit vad jag önskat riktigt, massor med vind när man varit ledig och svårt fiske.
Abborrarna i mina insjöar har varit väldigt svåra att hitta med några få undantag. Gösarna har varit som bortblåsta många pass.
Men några fina fiskar har det varit men man har fått slita för dem.
1320g 47 cm som sög i sig en ringteez
Årets sista storgös? 8520g
För ett par veckor sedan fick jag denna gösen och det är frågan om det blir den sista för året?
1320g 47cm
Körde en helg på ostkusten också i höst med svårt fiske, klart vatten och det kändes som det var få fiskar inne i vikarna där vi testade men blev två stycken 1300 fiskar i topp.

Stort tack till alla jag fiskat med i år, många skratt blod svett och tårar har det blivit. Ingen nämnd ingen glömd!
Stort tack också till Westinfishing för samarbetet och westgear med sina fina båtar och helt makalös service till sina kunder ni är guld värda!
Följ på instagram för mer fiskebilder @frallan_westinfishing
Skitfiske så ses vi 2020!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar