lördag 18 juli 2015

Rödingfiskepremiär

För någon vecka sen så fick jag äran att följa med min kollega från Team Westin som också driver en guideverksamhet med olika slags fiske.
http://www.fishing-in-sweden.com/ är adressen om ni vill in och kolla om vilka olika metoder osv som finns att prova på.

Tisdag och vi skulle mötas upp i hamnen vid nio tiden och jag körde hemifrån i god tid trodde jag, gick visst lite fort på E4an och polisen låg snabbt i backspegeln och det var bara att stanna och ta emot en inbetalingslapp.
Han frågade också varför jag körde för fort och då var ju svaret att jag skulle fiska på vättern efter röding och han hade då full förståelse för detta men tyvärr så ville han inte riva lappen :)

Mötte upp Henrik i hamnen och vi sjösatte hans fina Alumacraft 165 classic, kan ju säga att efter 2 dagar i den båten så ökar ju köpsuget något enormt.

Vi körde ut och började fiska men märkte att dem inte riktigt var i stöten utan de hängde på en bit och tröttnade osv. De hade inte den rätta speeden för att vilja komma ifatt jiggen men vilket roligt fiske detta är.
Stor kontrast mot de trötta gösarna utan här ska det vara fart och fläkt hela tiden.
Det dröjde till eftermiddagen innan första fisken sitter och det är två mindre fiskar som hugger.

Det blev två stycken innan det blev kväll och vi bröt för dagen och laddade batterierna inför nästa dag.
Ringde ut till Viredaholms golfklubb där vi bodde med teamet under sportfiskemässan och bokade ett rum där vi också fick mat och ett par fina öl klockan 23:00 det är bättre service än man kan drömma om.

Ny dag och nya möjligheter, vättern ligger som en spegel och vi ska testa lite nya områden idag och hittar en hel del fisk men de hade samma betende som dagen innan och var lite nonchalanta och trötta.

Men det gick att lura några.
Alla mina fiskar högg på westins shadteez 12 cm i olika färger.


Min största för resan 65cm
 Otroligt häftigt med detta klara vatten där man om man tittar över relingen på båten ser rödingarna komma efter jiggen i fullfart innan de viker av i sidled när de kommer för nära båten.
Tillbaka ner i djupet

Fina fiskar som inte kunde hålla sig borta från Sandy Andy från westin.
 
61? cm vacker röding.

Har ni inte testat detta fisket så tycker jag verkligen ni ska göra det, perfekt att ta en guidad tur första gången som jag gjorde så kontakta Henrik för olika alternativ.

Vi fiskade fram till halv elva på kvällen innan vi trailade upp och jag styrde bilen söderut igen.
Stort tack till Henrik för dessa dagarna.
Foto från @fishinginsweden

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar