måndag 23 januari 2012

Fortfarnade öppet vatten

När isen vägrar att lägga sig så får det ju bli båtfiske men igår tror jag verkligen det vara sista för säsongen då köldgraderna ska vara stadiga framöver.
Igår så följde jag med Johan i hans båt till en större sjö som det fortfarnade går att få ner båten i.
Vi var framme i god tid vid rampen och började rigga iordning spö osv och sjösättningen gick bra fast vinden låg på.


(Solen vaknar till liv)

Vi började fisket över 5-6 meters djup och det stog en del fisk men inget ville bita på våra mörtar.
Vatten tempen låg på 0.2 grader och sedan nordostlig vind på det gjorde det väl inte optimalt men det är ju som sagt bättre än att ligga hemma i soffan.

Vi provade att gå ut på lite djupare vatten men där var det tomt utan istället så gick vi in grunt (2-3m) och där stog det massvis med fisk men dem ville inte ta.

Men efter några timmars nötande så knarade Johan flötspö lite lätt och vi var osäkra på om det var hugg eller mörten som studsat i botten men efter ett mothugg så var det inget snack om saken att det var en gädda som huggt mörten.
Upp kommer dagen första fisk.

Efter det ligger vi kvar i samma område och kör men det dröjer ett tag till då jag ser en minimal dragning i min innersta paravan och jag ger slaklina 30 sekunder innan jag sopar till ett mothugg och jag kvitterar till 1-1.

Hinner knappt släppa min gädda innan Johan får ett hugg som han tyvärr bränner då mörten slets ur munnen på gäddan.

Dagens två mest pulshöjande händelser var när jag först gjorde mothugg påen gren som svarade tungt och nr 2 när vi skulle ta upp båten i den ökande vinden men det gick som tur väl.

Nästa fiske hoppas jag blir från isen.

1 kommentar:

  1. Ni klarade namnet i alla fall bra, jobbat i de förhållanden. Vi körde vårt första ismete i helgen .

    SvaraRadera