lördag 5 november 2011

Snabb huggperiod

Körde idag ett nytt pass efter gäddan men det dröjde många många timmar innan första hugget kom och det tog innerspöet i en ytterkurva och det var ett stenhårt hugg.
Frikopplar rullen när jag ser att gäddan är uppe i ytan och slår.
Fan tänkte jag högg idioten på paravenen och inte mörten? Sen sjunker paravenen i illfart och mothugget sätts in och det känns tungt, riktigt tungt.
Gäddan gör en rejäl rusning sen så lugnar allt ner sig och den följer med mycket snällt in till båten.
Gäddan var i fem kilos klassen och hade ett enormt superfärskt bitmärke över bakredelen av fisken.
Det blödde rätt mycket och var färskt, jag tror att den större gäddan högg den minder(5kg) efter det att den tagit mörten.

Efter detta så blir det segt igen men efter yttligare 2-3 timmars nötande så springer jag in i ett dubbelhugg.
Är så typiskt att det inte händer något på timmar och sen så tar det två spön samtidigt. Den första var på ca 4 kg och den andra tyngde vågen till 6.3 och var rätt tunn för att vara denna årstiden så den kunde gott vägt lite mer.
Hade precis innan huggen planer på att bryta men då var det ju tvunget att köra lite till och efter 20 minuter så drar det iväg i en paravan och krokningen sitter och upp kommer dagens andra 6 kilos fisk som tyvärr var rätt illa krokad men den får kämpa vidare och hoppas det är en riktig krigare så den klarar sig.

Dagens största 6.3 kg
Skitfiske

7 kommentarer:

  1. oo spännande där med dubbelhugget! fatta vad glupska de rackarna är. Hoppas du kan lura upp den stora :)

    SvaraRadera
  2. Ja dem tar nog större beten än man tror. Det hade varit en dröm att få upp den fisken :)

    SvaraRadera
  3. Hur många gram har du på paravan spöt? Jag försökte trolla med mört och paravan och använde 50g men tyckte det inte räckte. Trots att jag körde på 1án med elmotorn åkte riggen upp långt.

    SvaraRadera
  4. Det beror på vilket djup jag fiskar men 20-40 gram är nog ganska standard. Du fäster väl mörten med översta kroken i munnen. Dvs tvärt om mot tex ismete

    SvaraRadera
  5. Jepp. så att den "släpas" i munnen! jag har ett tre leke mellan kroklinan och sänke linan. Var själv ute en runda i lördags i Fegen men de var dåligt. såg knappt någon fisk alls på ekoloedet. Körde vertikalfiske med små mört. Tror min båt är lite för vinglig för att ha ekolodsgivaren i årklyckan. Linder 440. räcker att du flyttar dig lite så vinklas givaren om. Börjat kolla runt efter ny båt. Hornet är fin men lite för dyr för mig.

    SvaraRadera
  6. Det kan kanske vara så att det inte blir bra att fästa givaren i årklykan men att det har med båten i sig att göra tror jag inte då många använder båtar i den storleken.
    Lycka till med ditt ev båtbyte.

    SvaraRadera
  7. Är det Allgunnen? :)

    Verkar ju vara bra fiske nu isf.

    Fina gäddor.

    /Filip

    SvaraRadera